pieniadz.pl

Jesteś tu: Strona główna forum » Dyskusje o prawie » niezgodność z umową a nadmierne=?ISO-8859-2?Q ? k=3D=3FIS

niezgodność z umową a nadmierne=?ISO-8859-2?Q ? k=3D=3FIS

Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu
Autor Wiadomość
Massai
Gość







Post2010-08-18, 13:44    niezgodność z umową a nadmierne=?ISO-8859-2?Q ? k=3D=3FIS Odpowiedz z cytatem
Cytat:

Przykłady podawane w literaturze zazwyczaj mówią że ta
nadmierność może się wiązać z tym że np. dany produkt nie jest
już produkowany, w związku z tym żeby wymienić trzeba by
uruchomić całą linię produkcyjną itp.

Ale nie jest to określone precyzyjnie.

Nadmierność kosztów ma zastosowanie przy porównywaniu kosztu
naprawy do zwrotu gotówki lub wymiany do zwrotu gotówki, a nie
kosztu wymiany do naprawy.


Czy mógłbyś rozwinąć tok swojego rozumowania z jednoczesnym
przytoczeniem zapisów ustawy o szczególnych warunkach sprzedaży ...

"Jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową, kupujący może
żądać doprowadzenia go do stanu zgodnego z umową przez nieodpłatną
naprawę albo wymianę na nowy, chyba że naprawa albo wymiana są
niemożliwe lub wymagają nadmiernych kosztów. Przy ocenie nadmierności
kosztów uwzględnia się wartość towaru zgodnego z umową oraz rodzaj i
stopień stwierdzonej niezgodności, a także bierze się pod uwagę
niedogodności, na jakie naraziłby kupującego inny sposób
zaspokojenia."



W odpowiedzi na reklamację jest taki zapis:
"... ze względu na stopień i rodzaj niezgodności, wymiana
urządzenia wymaga nadmiernych kosztów przewyższających możliwość
jego naprawy."

Gdyby ustawodawca tak chciał, to by napisał jasno "żądanie wymiany
lub naprawy, w zależności od tego, co jest tańsze". Zastosował jednak
powyższy łamaniec nie bez powodu - imho.


Z powyższego cytatu wynika, że uznali moją reklamację, jednak
proponują naprawę zamiast wymiany.

Zgodnie z Twoim rozumowaniem nie można powoływać się na nadmierność
kosztów wymiany w porównaniu do kosztów naprawy. Wynika z tego, że
w związku z uznaniem reklamacji mogę zgodzić się na naprawę albo
odstąpić od umowy?


Moim zdaniem, jeśli reklamacja jest uznana, to powinni spełnić
żądanie (wymiana), chyba że wymiana wiązałaby się z nadmiernymi
kosztami, przy czym kosztów tych nie należy porównywać do kosztu
naprawy, a do kosztu nowego produktu.

Jeśli zatem kupiłeś coś za 1000zł, naprawa kosztowałaby 100zł, ale
nowy produkt jest nadal wart 1000zł, to sprzedawca nie powinien się
powoływać na nadmierność kosztów. Dostałeś coś niezgodnego z umową i
żądasz wymiany na coś zgodnego.

Gdyby się okazało, że koszt wymiany to - strzelam - 2000zł, można by
od biedy przyznać sprzedawcy rację.

hm, ja to rozumiałem tak:
1a. wymiana lub 1b. naprawa, klient wybrał wymianę, jeśli wymiana to
nadmierne koszty, przechodzimy do punktu 2 (nie przeskakujemy do 1b).
2. zwrot kasy, ew. jakiś upust jeśli klient się godzi na upust.

--
Pozdro
Massai
Reklamy
Strona główna forum » Dyskusje o prawie » niezgodność z umową a nadmierne=?ISO-8859-2?Q ? k=3D=3FIS
Skocz do:  
Napisz nowy tematOdpowiedz do tematu

Recepcja
Login:
Hasło:
Pamiętaj mnie
Brak konta? Zarejestruj się!
Kursy walut 2024-02-29

Produkty finansowe na skróty:

Konta: Konta osobiste Konta młodzieżowe Konta firmowe Konta walutowe
Kredyty: Kredyty gotówkowe Kredyty mieszkaniowe Kredyty z dopłatą Kredyty dla firm