Marcin Piekarski
Gość
|
2010-05-19, 21:20 Re: Kradzież z konta ? - Multibank
|
|
Cytat: |
To twoja firma wystawia faktury na podstawie wyciągów bankowych??? No
nie mogę... Dotąd myślałem, że robi się to na podstawie opłaconych
zamówień.
A co w tym dziwnego ? Nigdy nie słyszałeś o usługach na umowę lub
prepaid ?
No właśnie. Czy wypadku tylko otrzymania przelewu bankowego masz
jakąkolwiek umowę?
Tak prowadzę działalność usługową wszyscy przelewają na podstawie umowy.
Oto dostałeś przelew, do którego nie było umowy. I mimo to wystawiłeś fakturę? Super.
k.
|
Po czym wnosisz że dostałem przelew na którego nie miałem umowy ?
Wszystkie przelewy w dniu błędnego przelewu były moich klientów.
|
|
|
|
Reklamy
|
|
Marcin Piekarski
Gość
|
2010-05-19, 21:22 Re: Kradzież z konta ? - Multibank
|
|
Cytat: | Dodatkowo myśle że PKOBP zorientowało sie dużo później niż zakończenie
sesji, wiec defacto do transakcji doszło. Tyle że PKOBP musiał "założyć"
ze środków własnych a potem rozliczyć klientów i tu nastąpił zonk.. bo
nie mieli podstaw do podwójnego obciążenia bo dyspozycja była jedna.
george
|
Błędny przelew prawdopodobnie był 7 maja 2010 (tak wynika z tytułu
korekty) a korektę PKOBP przeprowadziło 18 maja 2010.
|
|
|
|
Michal Jankowski
Gość
|
2010-05-19, 21:43 Re: Kradzież z konta ? - Multibank
|
|
s:
Cytat: | Oto dostałeś przelew, do którego nie było umowy. I mimo to wystawiłeś fakturę? Super.
|
Kupowales kiedys zasilenie telefonu? To sie sprowadza do wyslania
przelewu z odpowiednim opisem na konto firmy BlueMedia, czy jakos tak.
I za chwile telefon jest zasilony. Bez zadnych umow ani nic.
I teraz wyobrazmy sobie, ze bank pomylkowo wyslal na konto BlueMedia
przelew dwa razy. I telefon tez zostal zasilony dwa razy.
A za tydzien jeden z tych przelewow zniknal, "bo korekta".
To jak firma ma sobie to zasilenie 'wycofac z telefonu'?
MJ
|
|
|
|
kashmiri
Gość
|
2010-05-19, 22:21 Re: Kradzież z konta ? - Multiba nk
|
|
Cytat: |
Co do 7.05.2010 ptaszki ćwierkają, że z PKO w 3 sesji elixirowej
część/wszystkie przelewy wyszły podwójnie. Więc teraz ma masową skale
wycofywane są 2 razy zaksięgowane te same przelewy w innych bankach.
Proponowałbym Marcinowi sprawdzić, czy w poniedziałek (10.) nie było
zaksięgowanych 2 przelewów od tej samej osoby na taką samą kwotę.
Ciekawe, czy ktoś z grupy będzie miał identyczny przypadek tylko w innym
banku ? :D
Nie zmienia to faktu, że to PKO powinno kontaktować się z poszczególnymi
osobami, tudzież banki w których te osoby mają konta a nie z automatu
sobie polecieli i zadowoleni w pełni a klient niech się sam martwi i
dochodzi co się stało i dlaczego. Kolejny IMO duży minus dla Multi.
Nie powinno - bo nie są to "prawdziwe pieniądze" przelane przez jakiegoś
nadawcę na ich rachunek, tylko błąd w wysłaniu informacji księgowej
(uznanie rachunku). Informację się koryguje, a jako że konta nie uznano
faktycznymi środkami (uwierz że bank odbiorcy nie dostał tego dnia
podwójnie), właściciela nie trzeba prosić o zgodę na "zwrot" (bo i nie
ma czego "zwracać").
To tyle w temacie. Banki mają prawo dokonać korekty błędnych zapisów bez
informowania klientów.
chcesz mi powiedzieć że po zakończeniu sesji eliksiru bank nadawca nie
musi wyrównać cyferek w KIR'ze ? A to dopiero ciekawostka...
|
Musi. Ale jak zauważy, że się rąbnął, też MUSI to skorygować. A korekta to są właśnie cyferki przesyłane przez system elektroniczny - a nie podanie czy telefon do KIR-u o łaskawą zgodę na korektę.
k.
|
|
|
|
kashmiri
Gość
|
2010-05-19, 22:21 Re: Kradzież z konta ? - Multiba nk
|
|
Cytat: |
Czy jak wrzucę na grupę maila z twoim nickiem, to będzie oznaczało, że
ty go wysłałeś?
Myśleć, myśleć!!!
Nie wiem co ma niby oznaczać ten przykład? Spójrz na link, który podał
george w swoim poście. O ile jeszcze można zrozumieć jakby był błąd w
Multi i wszystkie przelewy przychodzące zostały zaksięgowane na kontach
podwójnie, to tak, wtedy można mówić o "wirtualnych pieniądzach" jednak w
przypadku kiedy przyszły on z innego banku, to musiały, według tego co
widać na diagramie KIRu, przyjść i pieniądze na ich pokrycie. Więc?
|
pieniądze nie chodzą, chodzą tylko cyferki.
k.
|
|
|
|
kashmiri
Gość
|
2010-05-19, 22:22 Re: Kradzież z konta ? - Multiba nk
|
|
Cytat: |
To twoja firma wystawia faktury na podstawie wyciągów bankowych??? No
nie mogę... Dotąd myślałem, że robi się to na podstawie opłaconych
zamówień.
A co w tym dziwnego ? Nigdy nie słyszałeś o usługach na umowę lub
prepaid ?
No właśnie. Czy wypadku tylko otrzymania przelewu bankowego masz
jakąkolwiek umowę?
Tak prowadzę działalność usługową wszyscy przelewają na podstawie umowy.
|
Oto dostałeś przelew, do którego nie było umowy. I mimo to wystawiłeś fakturę? Super.
k.
|
|
|
|
kashmiri
Gość
|
2010-05-19, 22:22 Re: Kradzież z konta ? - Multiba nk
|
|
Cytat: |
Czy jak wrzucę na grupę maila z twoim nickiem, to będzie oznaczało, że
ty go wysłałeś?
Myśleć, myśleć!!!
Nie wiem co ma niby oznaczać ten przykład? Spójrz na link, który podał
george w swoim poście. O ile jeszcze można zrozumieć jakby był błąd w
Multi i wszystkie przelewy przychodzące zostały zaksięgowane na kontach
podwójnie, to tak, wtedy można mówić o "wirtualnych pieniądzach" jednak w
przypadku kiedy przyszły on z innego banku, to musiały, według tego co
widać na diagramie KIRu, przyjść i pieniądze na ich pokrycie. Więc?
pieniądze nie chodzą, chodzą tylko cyferki.
k.
:) świetne. To co powiedziałeś ma drugie dno. ale ja nie o tym.
Z bankomatu też wychodzą tylko cyferki ?
|
Banki rozliczają się wysyłając cyferki do KIR-u, a nie bankomatem.
Tak samo, pozycja finansowa banku to cyferki, a nie liczba banknotów w sejfie.
;)
|
|
|
|
kashmiri
Gość
|
2010-05-19, 22:22 Re: Kradzież z konta ? - Multiba nk
|
|
Cytat: |
Czy jak wrzucę na grupę maila z twoim nickiem, to będzie oznaczało, że
ty go wysłałeś?
Myśleć, myśleć!!!
Nie wiem co ma niby oznaczać ten przykład? Spójrz na link, który podał
george w swoim poście. O ile jeszcze można zrozumieć jakby był błąd w
Multi i wszystkie przelewy przychodzące zostały zaksięgowane na kontach
podwójnie, to tak, wtedy można mówić o "wirtualnych pieniądzach"
jednak w przypadku kiedy przyszły on z innego banku, to musiały,
według tego co widać na diagramie KIRu, przyjść i pieniądze na ich
pokrycie. Więc?
pieniądze nie chodzą, chodzą tylko cyferki.
k.
:) świetne. To co powiedziałeś ma drugie dno. ale ja nie o tym.
Z bankomatu też wychodzą tylko cyferki ?
Banki rozliczają się wysyłając cyferki do KIR-u, a nie bankomatem.
Tak samo, pozycja finansowa banku to cyferki, a nie liczba banknotów w
sejfie.
;)
też puszczam oczko ;)
btw zgadzam sie z teorią "cyferek", ale technicznie to troche bardziej
skomplikowane, przynajmniej z punktu widzenia transakcyjności i rekordu w
bazie danych - dla komputera to moze i proste odkręcic parę cyferek, ale
"sam" bez polecenia tego nie odkręci. Do tego potrzebny jest podpis
pewnych panów w zarządzie Multi, chyba nawet kierownik sekcji nie moze
podjąc takiej decyzji. A to juz zupełnie inna sprawa. Nawet cyferki tak
sobie same nie wrócą na swoje miejsce.
|
Ależ oczywiście, nie polemizuję z tym. Chodzi mi wyłącznie o to, że korekcie ulegają liczby wyrażające stany kont (czy to kont klientów, czy rachunku w KIR) - a tymczasem niektórzy tutaj oburzają się, jakby im odbierano prawdziwe pieniądze ;)
k.
|
|
|
|
kashmiri
Gość
|
2010-05-20, 13:23 Re: Kradzież z konta ? - Multibank
|
|
Cytat: | "kashmiri" writes:
Oto dostałeś przelew, do którego nie było umowy. I mimo to wystawiłeś
fakturę? Super.
Kupowales kiedys zasilenie telefonu? To sie sprowadza do wyslania
przelewu z odpowiednim opisem na konto firmy BlueMedia, czy jakos tak.
I za chwile telefon jest zasilony. Bez zadnych umow ani nic.
I teraz wyobrazmy sobie, ze bank pomylkowo wyslal na konto BlueMedia
przelew dwa razy. I telefon tez zostal zasilony dwa razy.
A za tydzien jeden z tych przelewow zniknal, "bo korekta".
To jak firma ma sobie to zasilenie 'wycofac z telefonu'?
MJ
|
Błąd. Wygląda to tak: użytkownik ma konto na jakimś portalu (blue.pl, orange.pl itd. itd.) i przy doładowaniu do systemu firmy idą DWA zlecenia:
- "doładuj konto" itd., kliknięte przez użytkownika, będące w istocie zawarciem umowy o usługę doładowania;
ORAZ
- przelew z banku/systemu płatności, będący opłaceniem tej usługi.
Oba zwykle oznacza się takim samym identyfikatorem płatności, aby było wiadomo, co jest dla kogo.
Podobnie przy doładowaniu w bankomacie. Zostaje wysłana informacja dla firmy Blue Media nt. doładowania (nr, kwota, itd.), a następnie (eliksirem albo przelewem wewnątrzbankowym) zostają przekazane odpowiednie środki.
Zawsze jest podwójne uwierzytelnianie, w tym jedno świadomie przez zlecającego - właśnie dlatego, że samo otrzymanie przelewu przez system usługodawcy NIE STANOWI UMOWY w sensie prawnym.
A kolega najwyraźniej zdążył nawet wystawić fakturę :)
k.
|
|
|
|
kashmiri
Gość
|
2010-05-20, 13:23 Re: Kradzież z konta ? - Multiba nk
|
|
Cytat: |
To twoja firma wystawia faktury na podstawie wyciągów bankowych??? No
nie mogę... Dotąd myślałem, że robi się to na podstawie opłaconych
zamówień.
A co w tym dziwnego ? Nigdy nie słyszałeś o usługach na umowę lub
prepaid ?
No właśnie. Czy wypadku tylko otrzymania przelewu bankowego masz
jakąkolwiek umowę?
Tak prowadzę działalność usługową wszyscy przelewają na podstawie umowy.
Oto dostałeś przelew, do którego nie było umowy. I mimo to wystawiłeś
fakturę? Super.
k.
Po czym wnosisz że dostałem przelew na którego nie miałem umowy ?
Wszystkie przelewy w dniu błędnego przelewu były moich klientów.
|
Miałeś umowę na przelew???
Umowa jest na usługi, i system w Twoim przedsiębiorstwie musi zawsze upewniać się, że klient rzeczywiście dokonał zakupu.
Przykładowo: kliknięcie "doładuj" powinno być traktowane jako zawarcie umowy (technicznie np. generować unikalny wpis w bazie danych) - a otrzymanie przelewu z tym identyfikatorem być traktowane jako zapłata za wykonanie umowy.
W takim przypadku system automatycznie odrzucałby przelewy przychodzace z błędnymi identyfikatorami.
k.
|
|
|
|
mvoicem
Gość
|
2010-05-20, 20:50 Re: Kradzież z konta ? - Multibank
|
|
[...]>
Cytat: | Zawsze jest podwójne uwierzytelnianie, w tym jedno świadomie przez zlecającego - właśnie dlatego, że samo otrzymanie przelewu przez system usługodawcy NIE STANOWI UMOWY w sensie prawnym.
|
A to dlaczego? A jeżeli w tytule przelewu jest "proszę o doładowanie
numeru XXX YYY ZZZ" ? Nie ma umowy?
p. m.
|
|
|
|
mvoicem
Gość
|
2010-05-20, 22:55 Re: Kradzież z konta ? - Multibank
|
|
Cytat: |
[...]
Zawsze jest podwójne uwierzytelnianie, w tym jedno świadomie przez
zlecającego - właśnie dlatego, że samo otrzymanie przelewu przez system
usługodawcy NIE STANOWI UMOWY w sensie prawnym.
A to dlaczego? A jeżeli w tytule przelewu jest "proszę o doładowanie
numeru XXX YYY ZZZ" ? Nie ma umowy?
p. m.
IMHO nie ma. Co najwyżej może być to traktowane jako złożenie dyspozycji wykonania określonych postanowień innej, wcześniej zawartej umowy - o ile owa umowa dopszucza taką możliwość (składanie dyspozycji poprzez komunikaty systemu eliksir... uhmm).
Ale i tak dla własnego dobra należy się zabezpieczyć - np. własnie przez podwójną weryfikację dyspozycji (kliknięcie "doładuj" + dostarczenie zapłaty). Po prostu sam fakt przyjścia przelewu z danymi klienta na Twoje konto nie musi być równoznaczny z wstąpieniem tej osoby w stosunek umowny: musisz upewnić się co do tego innymi, bardziej bezpośrednimi środkami.
W przeciwnym razie masz jak masz...
|
Moim zdaniem to jest sytuacja podobna do np. automatu z napojami.
Właściciel automatu składa ofertę (wrzuć 2zł a dostaniesz napój). Klient
przystępuje do oferty wrzucając 2zł. Umowa została zawarta, napój
wyskakuje, umowa zrealizowana.
p. m.
|
|
|
|
kashmiri
Gość
|
2010-05-20, 23:17 Re: Kradzież z konta ? - Multibank
|
|
Cytat: |
[...]
Zawsze jest podwójne uwierzytelnianie, w tym jedno świadomie przez
zlecającego - właśnie dlatego, że samo otrzymanie przelewu przez system
usługodawcy NIE STANOWI UMOWY w sensie prawnym.
A to dlaczego? A jeżeli w tytule przelewu jest "proszę o doładowanie
numeru XXX YYY ZZZ" ? Nie ma umowy?
p. m.
|
IMHO nie ma. Co najwyżej może być to traktowane jako złożenie dyspozycji wykonania określonych postanowień innej, wcześniej zawartej umowy - o ile owa umowa dopszucza taką możliwość (składanie dyspozycji poprzez komunikaty systemu eliksir... uhmm).
Ale i tak dla własnego dobra należy się zabezpieczyć - np. własnie przez podwójną weryfikację dyspozycji (kliknięcie "doładuj" + dostarczenie zapłaty). Po prostu sam fakt przyjścia przelewu z danymi klienta na Twoje konto nie musi być równoznaczny z wstąpieniem tej osoby w stosunek umowny: musisz upewnić się co do tego innymi, bardziej bezpośrednimi środkami.
W przeciwnym razie masz jak masz...
k.
P.S. To tylko luźne dywagacje, ogromnie ciekaw jestem zdania Liwiusza w tym temacie.
|
|
|
|
Marcin Piekarski
Gość
|
2010-05-21, 11:42 Re: Kradzież z konta ? - Multibank
|
|
Cytat: | Po czym wnosisz że dostałem przelew na którego nie miałem umowy ?
Wszystkie przelewy w dniu błędnego przelewu były moich klientów.
Miałeś umowę na przelew???
Umowa jest na usługi, i system w Twoim przedsiębiorstwie musi zawsze upewniać się, że klient rzeczywiście dokonał zakupu.
|
Tak posiadam umowę w której klient za wykonana usługę zobowiązuje się
płacić przelewem na podane konto i z ustalonym tytułem przelewu.
W jaki sposób mam się zabezpieczyć skoro dostałem od klienta przelew z
godnie z umową ? tytuł się zgadza dane się zgadzają pieniążki też się
zgadzają. Zgodnie z tym wykonuje mu usługę i wystawiam fakturę i mu ją
odsyłam. A teraz po 11 dniach bank zabiera mi pieniążki bez żadnego
wyjaśnienia. Możliwe że to normalne ale ja się pierwszy raz z tym spotykam.
|
|
|
|
Marcin Piekarski
Gość
|
2010-05-21, 11:54 Re: Kradzież z konta ? - Multibank
|
|
Cytat: | Witam.
Sytuacja następująca loguje się dziś na firmowe konto w multi i widzę że
między przelewami przychodzącymi jest: przelew zewnętrzny wychodzący -50zł
Tytuł operacji ZWROT PODWÓJNEJ PŁATNOŚCI Z 07.05.2010
Rachunek odbiorcy 63 1020 5561 0000 3902 0002 5957
Nazwa odbiorcy BANK POLSKI S.A. PKOBP ODDZIAŁ 56 W WARSZAWIE
Z uwagi że do mojej firmy wpływa dziennie kilkadziesiąt przelewów
dziennie wszystkie w podobnej kwocie i niektóre podwójnie to nie jestem
w stanie stwierdzić o jaką podwójną płatność chodzi.
Dodam że wszystkie wpływy są na bieżąco księgowane i wysyłane do
klientów fakturki nawet te podwójne.
Dzwonie do Multibanku na infolinie i pytam o co chodzi i której
płatności to dotyczy, Pani z infolinii niebyła w stanie określić
dokładnie o co chodzi gdyż u niej w systemie niema żadnych więcej
informacji na temat tego pobrania poza tym który widnieje u mnie na
koncie i zasugerowała bym sprawę wyjaśniał z PKOBP.
Mam do was pytanie czy to normalna procedura ? że dowolny Bank może
pobrać kasę z innego banku nie informując o szczegółach pobrania?. Nie
jestem klientem PKOBP a multibank niema żadnych informacji które by
wyjaśniły sytuację. Mogę podzwonić po klientach którzy wpłacili
podwójnie w tym dniu i zapytać czy znają sprawę ale wg mnie nie tędy droga.
Dziękuje z góry za opinie w tej sprawie.
|
Mam Odpowiedź na reklamacje:
Szanowny Panie,
w związku z reklamacją uprzejmie informujemy, że w dniu 7 maja 2010
roku Bank PKO BP S.A zrealizował
dwukrotnie dyspozycję pojedynczego przelewu na Pana rachunek firmowy w
MultiBanku. Z
uwagi na zaistniałą sytuację Bank PKO BP S.A zwrócił się do MultiBanku z
prośbą o
zwrot błędnie przekazanej kwoty. W związku z powyższym, na podstawie
paragrafu 155
Regulaminu otwierania i prowadzenia rachunków bieżących w MultiBanku,
założona
została blokada na kwotę 50,00 PLN a następnie dokonano korekty
księgowania i zwrotu
środków do Banku PKO BP S.A.
Przepraszamy za niedogodności.
Wyrażamy nadzieję, że powyższe informacje okażą się dla Pana pomocne i
wystarczające.
Z poważaniem
MultiBank
W reklamacji poprosiłem o wskazanie którego przelewu dotyczy korekta i
nic na ten temat nie odpisali. Odpowiedź ogólnikowa napisze jeszcze raz
im zapytanie.
|
|
|
|